Oversat fra engelsk artikel af Jeff Klee CEO AmTrav
Denne artikel er skrevet med baggrund i det Amerikanske marked og derfor har jeg beholdt nogle af de engelske begreber. Artikel:
Jeg har været igennem en hel uges data om American Airlines reservationer via AmTrav siden den 3. april. (Hvad skulle man ellers lave en søndag aften?)
Hvis du er mindre nørdet end mig og bare vil have bundlinjen, er det her:
Hvis dit firma kun flyver økonomiklasse, men aldrig Basic Economy, og aldrig køber refunderbare billetter, er du den mindst påvirkede gruppe. Du vil “kun” betale cirka $24 mere pr. billet for at booke et sted, der ikke tilbyder NDC-satser. For alle andre virksomheder, som blander noget premium klasse og/eller fleksible billetter og/eller basic economy, er muligheden for at spare større.
Her er detaljerne, men lad mig først definere betingelserne. Når jeg siger “besparelse pr. berørte billet”, taler jeg om det gennemsnitlige beløb, der spares for reservationer, hvor NDC-prisen var lavere. Når jeg siger “net besparelse”, taler jeg om det gennemsnitlige besparelsesbeløb på tværs af alle billetter. Netto-besparelsen vil altid være lavere, fordi det tal inkluderer billetter, hvor NDC-prisen og GDS-prisen er den samme.
Nu hvor vi har det ude af vejen, hvis du stadig er med mig, er hovednumrene således: 34% af alle AA-reservationer for ugen var lavere med NDC; gennemsnitlige besparelser per berørte billetter var $129,66; netto-besparelsen pr. reservation var $44,27.
Som jeg antydede ovenfor, var der en stor forskel på klasserne, og slet ikke det, vi forventede før den 3. april.
- Besparelser på ”standard Main Cabin” var relativt beskedne – 29% havde lavere priser; besparelser på påvirkede billetter var $81 pr. billet; netto-besparelsen ved at bruge NDC var $23,75 pr. billet.
- For ”Main Cabin Fleksibel” var 85% lavere med NDC, $387 i gennemsnitlige besparelser på påvirkede billetter, $330 netto-besparelse pr. billet.
- For indenrigs ”First Class” var 73% lavere med NDC, $295 i besparelser pr. billet på påvirkede reservationer; netto-besparelsen var $215 pr. billet.
- For indenrigs ”First Class Fleksibel” var 91% lavere, $365 pr. billet i besparelser på de påvirkede reservationer, netto-besparelsen var $332 pr. billet.
- For basis, var 81% billigere i NDC. Jeg ved, at det er offentligt blevet sagt, at alle basisbilletter nu kun er tilgængelige i NDC, men vi har fundet ud af, at det ikke er tilfældet på internationale markeder, derfor er det ikke 100%. For basisgruppen var den gennemsnitlige besparelse på påvirkede billetter $ 88, og nettobesparelsen var $ 71.
- Hvad det er værd, var 7% af vores salg i ”Main Cabin Plus” eller ”Main Cabin Select brands”, hvor der ikke er nogen sammenligning, da disse brands slet ikke er tilgængelige i GDS.
- For basis, var 81% billigere i NDC. Jeg ved, at det er offentligt blevet sagt, at alle basisbilletter nu kun er tilgængelige i NDC, men vi har fundet ud af, at det ikke er tilfældet på internationale markeder, derfor er det ikke 100%. For basisgruppen var den gennemsnitlige besparelse på påvirkede billetter $ 88, og nettobesparelsen var $ 71.
Hvad det er værd, var 7% af vores salg i ”Main Cabin Plus” eller ”Main Cabin Select” brands, hvor der ikke er nogen sammenligning, da disse brands slet ikke er tilgængelige i GDS. Vi fandt besparelsen forholdsvis minimal i forhold til billetprisen.