Forretningsrejser verden over kan lyde som en spændende fordel for medarbejdere. Desværre lægger sådanne rejser et stort pres på en virksomheds økonomi og bæredygtighedsmål.
Når man rejser til lands, til vands eller i luften, løber omkostningerne for en virksomhed hurtigt op. Mens store virksomheder måske blot ser rejseomkostninger som en standardudgift, vil mindre organisationer kæmpe for at overleve disse udgifter.
Heldigvis findes der et alternativ. Virksomheder erstatter allerede nu almindelige rejseomkostninger med alternative ansigt-til-ansigt kommunikationsformer som videochat og online møder. Den udvidede virkelighed (XR) byder på nye muligheder for at gå udover video og dele digitalt rum med kollegaer, uanset hvor de befinder sig.
Fordelene ved virtuel realitet til erstatning af forretningsrejser Rapporter fra 2022 forudsiger, at forretningsrejseindustrien vil vokse til 1,7 billioner dollars. Industrien er kæmpestor, og virtuelle løsninger kan være med til at forbedre den travle sektor. Besparelserne kunne dog være endnu større i en tid med digitalt samarbejde.
VR går udover videokonferencer og skaber et miljø, hvor folk langt fra hinanden kan kommunikere, tale, dele og arbejde sammen. Medlemmer af et team kan dele et virtuelt rum med deres kollegaer og kunder ved at tage headsets på og loade den rette software.
Virtuelle applikationer gør det muligt for brugere at drage fordel af gestik, kropssprog og ansigtsudtryk, som medarbejdere får ud af et fysisk møde. Den eneste forskel er, at medarbejdere mangler en fornemmelse af virkelig tilstedeværelse. Dog forsøger sammensmeltningen af virtuelle applikationer at løse digitale kulturbekymringer.
VR-headsets til turisme Vi begynder allerede at se, hvordan VR kan understøtte bedre samarbejde mellem medarbejdere uden behov for rejser. Meta bevæger sig også ind på det virtuelle turisme- og livebegivenhedsområde. Gennem Horizons Metaverse-platformen kan brugere virtuelt rejse til forskellige virkelige steder med venner. Derudover kan brugere med det nyligt lancerede Meta Quest Pro kommunikere med hinanden i et virtuelt rum, bruge gestik og ansigtsgenkendelse.
VR giver også mulighed for mere levende demonstrationer og præsentationer i business-to-consumer kommunikation. Forretningskonsulenter kan vise ny teknologi i realtid, og kunder kan se, hvordan de værktøjer måske vil fungere med 3D-diagrammer.
Selvom virtuel realitet ikke helt vil erstatte konventionelle forretningsrejser, er det takket være øget fjernvejledning og samarbejdsløsninger langt lettere at kommunikere digitalt og effektivt med distribuerede teams.
VR-konferencerum er allerede på vej I et stykke tid har virksomheder været klar over, at standard mødelokaler og konferencer ikke er så produktive, som de engang var. Videomøder erstatter allerede nu hurtigt fysiske møder. Især sandt siden Covid-19 ramte i 2020. Virksomheden har set en rekord på 2,7 milliarder mødeminutter alene i Microsoft Teams på én dag.
VR vil bringe det nye mødelandskab op på et højere niveau. Det ville være langt mere omkostningseffektivt for et lille eller mellemstort firma, der tager på månedlige forretningsrejser, at oprette et kollaborativt VR-arbejdsområde i stedet. Virksomheder som High Fidelity og Microsoft arbejder allerede på miljøer, der gør dette muligt.
Tourism Australia giver folk mulighed for at udforske VR-miljøer, før de booker en ferie. Brugere kan oprette virtuelle rum for at møde kunder, som afspejler et berømt virkeligt sted. For eksempel kunne et teammøde i Frankrig opsætte en konference foran Eiffeltårnet.
Verdensøkonomisk Forum mener, at XR kan være afgørende for at genoprette den globale turismeindustri. I maj 2021 noterede forummet også, at menneskecentrerede elementer ville drive turisme VR-løsninger, såsom kognitiv adfærd, socialpsykologi, neurovidenskab og adfærdsøkonomi.
Er virtuel realitet det perfekte alternativ til forretningsrejser? VR-markedet lige nu er stadig i sin spæde start. Det er måske ikke muligt for virksomheder at erstatte ethvert tænkeligt møde med et virtuelt miljø. Nogle interaktioner vil stadig kræve et ekstra menneskeligt touch. Mulighederne udvikler sig dog.
Ankomsten af 5G og lavere latenstider for afsendelse af data og information vil gøre VR-oplevelser endnu mere imponerende for fremsynede medlemmer af dagens hold. Førende VR-virksomheder gør også teknologien mere tilgængelig for virksomheder i alle størrelser ved at gøre enheder mere overkommelige og lettere at bruge.
I fremtiden vil virksomheder fortsat investere i VR som et alternativ til omkostningerne og besværet ved forretningsrejser. VR er vigtigt ikke bare for at reducere forretningsomkostninger, men også for at reducere den indvirkning, vi har på vores planet ud fra et kulstofperspektiv. I de kommende år kunne den bedste måde at mødes på meget vel være VR-headsets eller holografiske billeder. Takket være virtuel realitet kunne forretningsrejser meget vel være fortid.