Forsiden Artikler VIRKSOMHEDER BONUSPROGRAMMER I DET NYE ÅRTI

BONUSPROGRAMMER I DET NYE ÅRTI

 Siden lanceringen af luftfartsselskabernes loyalitets -og bonus programmer i 19firserne er der grundlæggende ikke sket mange ændringer af grundmodellen, som var antallet af fløjne ”airmiles” (afstand), der blev lagt til grund for antallet af points, der kunne optjenes.

Det har været en enorm succes for luftfartsselskaberne og i nogle tilfælde vurderes programmerne som mere værdifulde end selve flyselskabet. Rejsende med mange rejser har udnyttet og haft glæde af de fri/familierejser, der er foretaget og det enkelte selskab er endnu gladere over de mange millioner af points, der aldrig er udnyttet.

Programmerne har været debatteret i årtier og da flere regeringer har ladet dem være undtagelser fra lovgivningen har selskaberne haft frit spil til at forbedre vilkår for de rejsende med alt fra loungeadgang til mulige opgraderinger. For virksomheder er det svært og dyrt i resurser at benytte optjente points og mange har ladet disse fordele være en del af de rejsendes ”rettigheder” at benytte til privat brug.

Gennem de sidste år har vi dog set nogle klare tendenser, der vil accelerere ind i det kommende årti. Det skyldes først og fremmest den enorme vækst luftfartsselskaberne har nydt. Det har betydet flere betalende passagerer, bedre udnyttelse af flyene og dermed færre ”gratis” pladser til bonusrejser. Udviklingen i nye sæder og indretning har medført stigende priser for economy premium, business og første klasse, kombineret med stagnation eller fald i priserne for turistklasse, og derfor vigtigere for selskaberne at få fyldt flyene med betalende passagerer.

Hertil kommer, at programmerne nu får flere deltagende leverandører fra hoteller, billejeselskaber, kreditkortselskaber, restauranter og endda banker. Den udvikling har tvunget alle deltagere i programmer til at se på selve forretningsmodellen.

Derfor er optjening af points i mange programmer nu blevet baseret på den økonomiske værdi af servicen og ikke afstand. Det betyder ganske simpelt at jo højere pris på flybilletten, hotelopholdet, bilstørrelse og kortbrug, jo flere points til at bruge på et langt større udbud af ”gratis” services.

Hvad betyder det for din virksomhed?

De rejsende bliver fristet til at acceptere en højere pris på transporten på grund af ønsket fleksibilitet, 4 stjerner på hotellet i stedet for 3 og en D klasse bil i stedet for B. Flere luftfartsselskaber har indført begrænsninger på adgang til luftfartslounger, hvis du har købt de billigste billetter og selv om du er ”guld” kunde.

Langt de fleste rejsende vil leve op til den eksisterende politik, men vi kender allerede set konsekvenserne af bonussystemer. De rejsende vælger ganske ofte det selskab hvor de får bonus og ”overser” konkurrenten med den lavere pris. Der er ofte ganske stor opfindsomhed på området og da det var afstand som ofte var optjenings metode, var den økonomiske skade til at overse.

I en Business Week artikel har man beregnet at en række leverandører returnerer ca. 1% af købet til brug af den rejsende. Umiddelbart er det ikke meget, men hvis det er en konsekvens af en flypris på 5000 dkk i stedet for 3500 dkk, kan det hurtigt løbe op.

DERFOR

Tag en snak med dine rejsende, afdæk hvilke programmer de er medlem af og de modeller, der bruges af leverandørerne. Der er mange muligheder for at skabe den rigtige Rejsepolitik for netop din virksomhed med alt fra deling af besparelser, alternative kommunikationsformer, direkte aftaler med leverandørerne om hvordan programmerne kan bruges. Et eksempel kunne være at betale for loungeadgang.

Vi er til rådighed med råd og vejledning

  • AMMCONSULTING.DK © 2020
  • AMM Consulting - Præstevejen 10A - DK 3230 Græsted - telefon 30343429 Email om@ammconsulting.dk