Forsiden Artikler Virksomheder Hvad er trusler og muligheder i 2018

Hvad er trusler og muligheder i 2018

Nu er vi i 2018 og med den sædvanlige usikkerhed omkring fremtiden, er her nogle indspark.

Pris -og aktivitets udvikling

Med mindre den enkelte virksomhed ændrer rejsemønster eller rejsepolitik, vil direkte omkostninger blive de samme som 2017. Jeg tror, at antallet af rejser på modne områder vil falde, men stige på nye aktivitetsområder. Samtidig vil brugen af alternative kommunikations måder stige.

Områder, der vil påvirke virksomheder, mellemhandlere og producenter

  • Persondataloven: Fra 25 maj ejer vi alle vore egne data inden for EU. Det er der ikke noget nyt i, da det har vi altid gjort. Det nye er, at hvis vi ikke giver tilladelse til brug af dem, kan leverandører risikere bøder på op til 4% af omsætningen. Netop det faktum tvinger alle led til at gentænke processer og beskyttelse af de data de modtager. Hertil kommer dokumentation af processerne og mulighed for at slette data hvis vi ønsker det. Umiddelbart virker det som ganske logisk og allerede være på plads, men vi har aldrig passet på og delt data til højre og venstre inkluderet til myndigheder i lande hvor vi ingen indflydelse har.
  • IATA har ændret deres certificering struktur og gjort det nemmere for de globale spillere, åbnet op for nye små spillere men fastholdt den gamle struktur for andre. Brugen af kreditkort vil øges med de nye regler og reelt betyde øgede omkostninger.
  • IATA har samtidig øger kravene omkring kreditkort sikkerhed og igen betyder det at mellemhandlere skal ændre deres processer.
  • EU har også ændret lovgivningen for leverandørens mulighed for at opkræve forbrugerne for de omkostninger, de har via det såkaldte ”merchantfee” de betaler til kreditkortselskaberne. Samtidig har EU krævet en sænkning af ”merchantfees” for private forbrugere. I sidste ende vil omkostningerne ende hos forbrugerne.
  • Sidst men ikke mindst har EU ensrettet lovgivningen omkring forbrugerbeskyttelse. Der er kommet regler om beskyttelse selv om alle rejse elementerne ikke købes hos en leverandør og måske i flere lande. Virksomheder kan frasige beskyttelse hvis de har bedre forsikring.
  • Først og fremmest vil CSR og Duty of Care få en betydelig indflydelse på din hverdag. Hensynet til de ansatte, herunder rejsende, vil have højere prioritet.

Med en verden, med et øget antal konflikter, mere abnormt vejr og social uro i mange lande, vil det kræve større viden og behov for kommunikation med de rejsende. Det er et område, der vil se helt nye muligheder og leverandører. Derfor kan området være en døråbner for din virksomhed til øget digitalisering.

Alternativ kommunikation

Video, web, telefonmøder og kommunikation vil fortsætte en kraftig udvikling og erstatte fysisk transport yderligere endnu mere.

Med den enorme vækst i data og informationer vi ser, bliver behovet for præcis og relevant information vigtigere. Derfor ser jeg en stigning i Summits, Events, konferencer og andre fora, hvor du og virksomheden søger og udveksler inspiration, ideer og specialistviden. Nye ”sociale” platforme, som er målrettet mod virksomheders behov, vil medføre helt nye kommunikations strukturer. Bare se efter Sharepoint, Yammer, Slack, Trello, Facebook Corporate, Messenger og mange flere. En mængde Apps og flere Bot vil se dagens lys, og at vælge de rigtige, er en videnskab i sig selv.

  • AMMCONSULTING.DK © 2019
  • AMM Consulting - Præstevejen 10A - DK 3230 Græsted - telefon 30343429 Email om@ammconsulting.dk