Privatlivs- og cookiepolitik

ammconsulting.dk placerer cookies på din computer for at hjælpe os med at gøre dette websted bedre. Se vores Cookiepolitik for at få mere at vide om disse cookies. Brug af dette websted bekræfter din accept af disse cookies.

ForsidenArtiklerVirksomheder Online reservationer

Online-reservationer og lavpriser

Vi har tidligere beskrevet prisstrukturen inden for luftfartsindustrien. Reuters har netop haft en artikel om den Amerikanske struktur. Selv om USA er det mest ekstreme marked viser den alligevel kompleksiteten.

Når du leder efter en flybillet kan du få en fornemmelse af  at løbe efter et mål, der flytter sig konstant. Du har stolt fundet en reklame, der viser en lav pris, men der er som om du ikke kan finde lige den pris. Du fantaserer ikke, målet flytter sig hele tiden. Som reglerne er idag må selskaberne ændre priserne på et fly en gang i timen. Det afgøres af det enkelte selskabets priskontrol, der er styret af ganske avanceret software.

Her er et par eksempler. Hvis du, for eksempel, tag er en ugentlig rejse mellem San Francisco og Boston kan du betale alt mellem $289 og $824 for dine rejser over de kommende 4 måneder. Den billigste pris på $289 kan kun købes på 5 af de 120 rejsedage.

På en Delta rute mellem New York og Miami er der 17 forskellige økonomiklasse priser varierende fra $109 til $733 som enkeltbillet. Mellem Denver og Las Vegas havde United Airlines 18 forskellige økonomi priser varierende fra $63 til $1165 enkelt. Læg hertil, at indenfor alliancerne kan partnerne også lægge deres priser ind, så der kan være op til 3-5 lignende variationer på et enkelt fly eller mere end 100 priser alene på økonomiklasse.

Det er fuldstændigt som at spille på aktiemarkedet siger CheapAir CEO Jeff Klee. Der findes ingen løsning til at ramme målet. Der findes ikke ”den eneste rigtige” strategi eller bedste dag at købe en billet. Det ændrer sig konstant.

Som en gennemsnits betragtning, vil den billigste billet blive solgt 6 uger før afgang. Hvis du vil opnå den billigste løsning skal du grundlæggende holde øje med markedet hver uge eller oftere. Når prisen ”rigtig”, skal du slå til.

Vi har tidligere pointeret at hvis flere skal rejse sammen, vil systemerne tage den priskategori hvor der findes det antal pladser der søges efter.  Hvis der søges efter 4 billetter vil den vise en pris. Hvis der er 2 pladser til en lavere pris, vises det ikke. Derfor anbefaler vi at man søger efter 1 eller 2 pladser og så accepterer at de efterfølgende priser er højere. Hven der så skal have de billigere rejser, kan der kæmpes om mellem deltagerne.

Når flere rejser sammen kan vi kun anbefale at bruge os samt bruge vores online bestillings maskine

Når vi taler om forretningsrejser er det en god regel at bestille mindst 7 dage før rejsen. Vores data viser at det betyder en besparelse på 25% eller mere. Hvis man bestiller 14 dage før stiger besparelsen til 33%, men der kommer omkostninger til ændringer eller annullering oveni , da chancerne for ændringer er større end 7 dage før.

En anden god tommelfinger regel  er at tirsdag, onsdag og lørdag generelt har lavere priser end de øvrige ugedage. En weekendrejse med afrejse lørdag og retur mandag er normalt billigere end afrejse fredag og retur søndag.

Det er klart, at den billigste løsning findes hvis man er helt fleksibel. Du skal bare søge længe nok på alle de hjemmesider, der sælger billetter hvad enten det er luftfartselskabernes sider eller de store søgemaskiner.

Selskaberne ønsker et vist antal bestilles i god tid så der er kritisk masse før prisen hæves.

Der er dog nogle faktorer der kan medføre at prisen bliver lavere end den oprindelig laveste pris. Hvis en konkurrent på en rute sænker priserne følger alle andre med. Det kan betyde at prisen falder under den pris du har betalt i god tid. Hvis belægningen svigter og der er for mange ledige pladser når afrejsen nærmer sig vil selskaberne også sænke priserne. Disse tilbud sker i et snævert tidsrum og kun på visse afgange.

Det er altsammen et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Hvis systemerne viser at at der er så mange passagerer, at de ikke kan annullere, men heller ikke tjene penge på flyvningen, kommer udsalget i gang.

Hvad vi ikke hørt alt om, er det enorme tidsforbrug forbundet med at finde den “rigtige” pris. En mor har kæmpet for  at få sin søn til og fra St. Andrews i Skotland genem mere end 2 år. Det har været den ene kamp efter den anden at opnå de annoncerede priser og det lykkedes aldrig. Det selv om de brugte 2 bærbare computere med forskellige hjemmesider på den enkelte dags søgning. Til sidst gav de op og købte bare en billet.

  • AMMCONSULTING.DK © 2019
  • AMM Consulting - Præstevejen 10A - DK 3230 Græsted - telefon 30343429 Email om@ammconsulting.dk