Privatlivs- og cookiepolitik

ammconsulting.dk placerer cookies på din computer for at hjælpe os med at gøre dette websted bedre. Se vores Cookiepolitik for at få mere at vide om disse cookies. Brug af dette websted bekræfter din accept af disse cookies.

ForsidenArtiklerVirksomheder Forskel på kreditkort

Forskel på brug af en rejsekonto og personligt kort.

Hvorfor kreditkort i det hele taget?

Både de såkaldte nationale luftfartsselskaber og lavprisselskaber har i et stort omfang baseret deres distribution via brugen af kreditkort eller betalingskort. Det skyldes det forbedrede ”cash-flow” og effektivt debitor process.

Det er dog ikke uden omkostninger for selskaberne. Kreditkortselskaberne tager sig ganske godt betalt med en kommission i størrelsesordenen 1,8% helt op til 4%.af hele beløbet inklusive skatter og afgifter. Der er dog ganske store varianter fra land til land og det enkelte selskab.

Luftfartsselskabernes sammenslutning (IATA) eller kartel om man vil har samtidig strammet betingelserne for at kunne udstede billetter. Hvor man før i tiden afregnede en gang om måneden trækker IATA nu pengene en gang om ugen. Det gør det bekosteligt for rejsebureauerne at tilbyde kredit.

Personlige kreditkort.

Den tekniske løsning man i dag bruger i forbindelse med køb af flybilletter går tilbage til halvfjerdserne. Det enkelte selskab har deres egne interne systemer der varierer fra selskab til selskab.

Når det enkelte flyselskab modtager kreditkort oplysningerne via Internetter eller de globale reservationssystemer i forbindelse med køb af en flybillet behandler selskabet dataerne internt og alt efter deres aftale, fremsender daglige, ugentlige eller andet regning til kreditkortselskaberne.

De gebyrer luftfarten opkræver via Internettet opkræves samme vej hvor også skatter og afgifter køres.

I de tilfælde billetten afregnes via de globale reservationsselskaber modtager luftfartsselskabet de samme data. De gebyrer rejsebureauet opkræver vil blive fremsendt separat fra rejsebureauet til kreditkortselskabet. Det gælder også eventuelle andre beløb som moms.

Det betyder at de fakturaer kreditkortselskabet fremsender til den enkelte kunde eller virksomhed er baseret på data fra forskellige kanaler. 

Kontrollen af fakturaen kan være ganske besværlig da der sagtens kan gå 1-2 uger mellem data opsamles og videresendes. Dette betyder at gebyrer kan komme en måned og billet måneden efter og i forbindelse med kreditering kan der ligeledes gå mere end en måned.

Kreditkort rejsekonto

Systemet startede i USA i begyndelsen af firserne og skyldes de problemer der opstod med brugen af personlige kort.

Man ændrede ganske simpelt hen den måde man behandlede data.

Når man arbejder med en rejsekonto foregår dataoverførsel kun mellem formidler og kreditkortselskab. Disse dataoverførsler sker i dag normalt en gang om ugen samt en kørsel i begyndelsen af måneden. Det er dog forskelligt fra kort til kort.

De fakturaer der nu sendes til kunden (virksomheden) er nu baseret på samme kilde som den faktura / følgeseddel virksomheden modtager fra formidleren (rejsebureau). Regningen fra kreditkortselskabet svarer nu til et kontoudtog fra formidleren.

Den afstemning der foregår mellem kreditkortselskabet og IATA sker nu inden for deres egne rækker og påvirker ikke den enkelte kunde/virksomhed.

  • AMMCONSULTING.DK © 2019
  • AMM Consulting - Præstevejen 10A - DK 3230 Græsted - telefon 30343429 Email om@ammconsulting.dk